شناسهٔ خبر: 50708 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

24 فروردین در آئینه تاریخ انقلاب ؛

دلیل آرزوی مرگ امام چه بود ؟ / سحابی : به انرژی اتمی نیاز نداریم ! / جشن ملی قطع رابطه با آمریکا / چه کسی مخالف بررسی پرونده امام موسی صدر بود؟! / توصیه های مهم سید احمد به منسوبان امام ...

تاریخ انقلاب

نماینده - از امروز در تلاش هستیم تا به صورت روزانه تاریخ ایران پس از انقلاب را مرور کنیم ، در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۴فروردین ۱۳۵۸

- امروز رهبر انقلاب پاسداران و تعدادی از خانواده های شهدا و مردم گنبد را به حضور پذیرفته و در باره حوادث اخیر این بخش از کشور سخنرانی کردند . امام خمینی با ضد انقلاب خواندن اشرار این منطقه به آنان اخطار دادند در صورتی که از شرارت دست برندارند با آنها معامله دیگری خواهد شد .

- امام خمینی در پاسخ به مادر یکی از شهدا که از جنایت های اشرار در این منطقه سخن گفت آرزوی مرگ کردند . سخنان امام با گریه شدید حضار همراه شد .

- امروز همچنین دکتر فریدون سحابی معاون وزیر نیروی دولت موقت  و سرپرست  سازمان انرژی اتمی با اعلام این که به انرژی اتمی نیاز نداریم گفت : نیروگاه بوشهر را تعطیل خواهیم کرد و قرار داد ساخت ۲نیروگاه دیگر با فرانسه را نیز فسخ می کنیم .(۱)

- امروز انتخابات شورای شهر سنندج نیز برگزار شد . با اختلاف پیش آمده بین گروه های چپ و مذهبی تعدادی از گروه ها این انتخابات را تحریم کردند . طرفین همدیگر را به تقلب در انتخابات و تلاش برای خرید رای مردم متهم کرده اند ...

 ۲۴ فروردین ۱۳۵۹

- امروز به مناسبت ششمین روز قطع رابطه ایران با آمریکا و در پی اعلام این روز [یکشنبه ۲۴ فروردین ] با عنوان عید ملی اسلامی در شهرستان ها مراسم جشن و سروری برگزار شد و گروه های مختلف مردمی با آذین بندی مساجد و تکایا و میادین این روز را گرامی داشتند .

- در دیدار هشت سفیر عضو جامعه اقتصادی اروپا و کاردار ایرلند و نیز سفیر ژاپن با بنی صدر رئیس جمهور وضع گروگان ها مورد بررسی قرار گرفت و بنی صدر در این دیدار در مورد تهدیدها علیه ایران نیز هشدار داد که هر گونه تحریکی از سوی آمریکا و کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا علیه ایران با عکس العمل ایران رو برو خواهد شد .

-  ۹ تن از اعضای یک گروه تروریستی وابسته به عراق که در خوزستان دست به خرابکاری می زدند شناسایی و دستگیر شدند .

- در حالیکه حزب دمکرات کردستان مدعی است که با نیروهای عراقی در حال نبرد است نیروهای وابسته به این حزب شبانه به پاسگاه ژاندارمری پل هوایی در منطقه قطور حمله کردند .

- مهندس مصطفی میرسلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور در پایان کار کمیسیون شماره یک شورای انقلاب اعلام کرد : تاریخ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای ملی ۱۲ اردیبهشت ماه خواهد بود .

- سازمان مهاجرات آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور دیگر ویزاهای موقت ایرانیان را تمدید نخواهد کرد و به آنها این اجازه را نمی دهد که جز به خاطر دلایل انسانی روادید اقامت دائم در آمریکا را به دست آورند .

-  علی اکبر معین فر وزیر نفت از دولت عراق و صدام خواست به ملت خود توضیح دهند که چرا نفت را به رایگان در اختیار نفت خواران بین المللی قرار می دهند .

- آیت الله منتظری طی نامه ای خطاب به امام خمینی خواستار تعویق سفر هیئت تحقیق به لیبی شد ه و تذکر داد :  در شرایط حساس قطع رابطه آمریکا با ایرانمطرح کردن موضوع فوق [امام موسی صدر] نتیجه ای جز تیره کردن روابط لیبی با ایران و بر پا کردن جنجال های سیاسی نخواهد داشت .

-  برژینسکی مشاور امنیتی کارتر اعلام کرد در صورتی که جنگ بین انقلاب ایران و رژیم بعث عراق از حدود ویژه ای بگذرد آمریکا ممکن است در این جریان درگیر شده و وارد جنگ شود و در این شرایط است که کارتر فروش موتورهای توربین گاز را برای کشتی های جنگی عراق مورد بررسی جدی قرار داده است .

۲۴ فروردین ۱۳۶۰

- ده ماه پس از تعطیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ستاد انقلاب فرهنگی با امام خمینی دیدار کرده و رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند : در امر آموزش نباید ضد انقلاب شرکت کند.

- حجت الاسلام سید احمد خمینی در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده و نقطه نظرهای خود را پیرامون مسائل روز بیان داشت .

- ما منسوبین حضرت امام باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه می شود و یا به ما احترام می شود و الا خود ما که چیزی نیستیم و ویژگی هایی نداریم .

- من چون فرزند امام هستم می آیند و با من مصاحبه می کنند چاپ می کنند و آن را تیتر می کنند و الا از قبیل من زیادند و از من بهتر بسیار و در حوزه های علمیه سراسر ایران از قبیل ما فراوان که کسی با آنان مصاحبه نمی کند.

- خودت را بکشی فرزند امامی و با این ژست که : نه خیر من با امام کاری ندارم و فقط حرف های خودم را می زنم کار تمام نمی شود.پس یا باید مصاحبه نکنی و یا وقتی مصاحبه می کنی صد در صد امام راضی باشد و الا سوء‌استفاده چی هستی چون چیزی نیستی .

- اولین جلسه رسمی هیئت سه نفری در محل وزارت کشور برگزار شد.در این جلسه آیت الله مهدوی کنی نماینده امام ، آیت الله اشراقی نماینده رئیس جمهور و آیت الله محمد یزدی نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی ، رئیس دیوان عالی کشور و نخست وزیر شرکت داشتند.

- آیت الله اشراقی : به تمام مقامات مسئول کشور و روزنامه ها شدیدا اخطار می کنم مراقبت و کوشش کنند که مشکلی پیش نیاید و خدای ناکرده کاری نشود که سوء تفاهم پیش آید و برعهده مسئولین است که آرامش را که در اثر فرمان امام فعلا در کشور به وجود آمده حفظ کنند.

-  آیت الله محمد یزدی: وظایف هیئت دقیقا در حکمی که از سوی امام برای حضرت آیت الله مهدوی کنی مرقوم فرموده اند مشخص شده است رسیدگی به موارد تخلف مقامات رسیدگی به اقوال و افعال هر کسی که در کشور سبب تشنج می شود و رسیدگی به جرائد و رسانه های گروهی سه محور کار هیئت را تشکیل می دهند.

- استاندار ایلام طی اطلاعیه ای از مردم خواست از دست زدن به مواد مسموم کننده که به وسیله هواپیماهای متجاوز عراق در منطقه ریخته شده است خودداری کنند.

- دکتر محسن نوربخش معاون کل وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت پیش بینی می کند تا آخر شهریور ماه سال ۱۳۶۰ کلیه شهرهای بزرگ ایران دارای شبکه گازرسانی شده باشند.این پروژه از نظر حل مشکل بیکاری اهمیت زیادی برای دولت دارد

- خبرگزاری عراق اعلام کرد موریس درایر معاون وزیر خارجه آمریکا با سعدون حمادی وزیر خارجه عراق درباره چشم اندازهای روابط آینده آمریکا و عراق مذاکره کرد.

- هیئت صلح کشورهای غیرمتعهد : دیدار از شهر های جنگ زده دزفول و اهواز ما را بر آن داشت تا به تلاش های خود برای برقراری یک صلح عادلانه و شرافتمندانه بیفزائیم .

- به گزارش منابع امنیتی لبنان تانک ها و چتربازهای سوریه حلقه محاصره شهر زحله را تنگ تر کرده و راه های تدارکاتی فالانژیست ها در کوهستان را تصرف کرده اند .

- سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی گفت : هدف آمریکا و اسرائیل محاصره سوریه و نابودی مقاومت فلسطین است .

پی نوشت

۱- به گزارش فارس دکتر فریدون سحابی برادر دکتر یدالله سحابی ، اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از انقلاب اسلامی است .  او متولد سال ۱۳۱۶ در تهران است. دکترای زمین شناسی و اکتشاف نفت را از دانشگاه لندن گرفت و سپس به ایران آمد. در دانشگاه تهران به عنوان هیات علمی به تدریس مشغول شد. با وقوع انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پست معاون وزیر نیرو در امور انرژی و سرپرسی سازمان انرژی اتمی ایران در دولت موقت به او واگذار شد. در این مسئولیت کار را با چالش های زیادی آغاز کرد تا اینکه در اواخر سال ۶۱ با استعفای او از سرپرسی انرژی اتمی موافقت شد اما از معاونت وزیر نیرو موافقت نشد و  تا سال ۶۵ همچنان در پست معاون وزیر نیرو به خدمت خود ادامه داد.سخنان سحابی در حالی مطرح می شد که کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و انگلیس با گسترش نیروگاه های اتمی خود از انرژی هسته ای علاوه بر تولید سلاح های کشتار جمعی در مصارف صلح آمیز و تولید برق و ...نیز استفاده می کنند .

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۸:۴۶سامان 0 1

    خیلی جالب بود اگر از همون موقع آقای سحابی یذره وطن پرست بود ما زودتر از اینها هسته ای میشدیم.
                                

نظر شما